PolishOrigins Forum

FAQFAQ    SearchSearch    MemberlistMemberlist    ProfileProfile    Log in to check your private messagesLog in to check your private messages    Log inLog in    RegisterRegister 
Polish records translations
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 305, 306, 307 ... 578, 579, 580  Next
Author
PO Top Contributor

Replies: 3098

Post Posted: Thu Apr 21, 2016 5:25 am      Post subject: Re: Marcjanna Krol Gielicz - death

hannahblack26 wrote:
Hi, Elzbieta,

I'm sorry to add to your workload, but I just discovered my great-great-great-grandmother's death record and was hoping you could translate it. Hopefully it isn't too hard to read!

What I find most fascinating is that Marcjanna Krol Gielicz and her mother, Lucja Gierkoska, are recorded as being witnesses at the births of numerous illegitimate children. I am also trying to find Marcjanna's birth record, because so far I do not think her parents were married.

Best,
Hannah

Hannah,

Here it is.
Re: "Marcjanna Krol Gielicz and her mother, Lucja Gierkoska, are recorded as being witnesses at the births of numerous illegitimate children"
The simpliest idea is that both were midwifes. One word is this death record is interesting, Marcyanna is said "obywatel", citizen. This word is used to describe a free person (as opposed, for example, to peasants serfs in some regions).

Best,
Elzbieta

==

==PO303:
http://polishorigins.com/forum/files/marcjannagieliczdeath_176.jpg
DATE-of-ACT: 22 November 1848 at 8 am, in the city Lądek
WITNESSES: Leonard Gogulski, 68 years old, and Antoni Poszynski?, 36 years old, both farmers from Lądek
KTO: Marcyanna Gielicz, died 20 November 1848, at 10 pm, in Lądek, born in Lipno, and citizen residing in Ladek, 38 years old
PARENTS: daughter of the late (plural) Jakub and Lucya born Gierkowska, spouses Król, farmers from Lipno

65 Gielicz Marcyanna
Dzialo sie w miescie Lądku dnia 22 listopada 1848 roku o godzinie 8 z rana. Stawili sie Leonard Gogulski, lat 68, i Antoni Poszynski? lat 36 majacy, obydwaj rolnicy z Lądka, i oswiadczyli nam, ze dnia 20 tego miesiaca i roku o godzinie 10 wieczorem umarla w Lądku Marcyanna Gielicz, corka zmarlych Jakuba i Lucyi z Gierkowskich Królów, gospodarzy z Lipna, urodzona w Lipnie, a zamieszkala obywatelka w Ladku, lat 38 majaca, pozostawiwszy po sobie owdowialego meza Jozefa Gilicza. Osoby Aktem objete sa religii Katolickiej. Po przekonaniu sie naocznie o zejsciu Marcyanny Gielicz. Akt ten stawajacym pisac nieumiejacym przeczytany zostal, przez nas podpisany.

Translated:

It happened in the city Lądek on 22 November 1848 at 8 am. Appeared in Leonard Gogulski, 68 years old, and Antoni Poszynski?, 36 years old, both farmers from Lądek, and declared us that on 20 this month and year at 10 pm died in Lądek Marcyanna Gielicz, daughter of the late (plural) Jakub and Lucya born Gierkowska, spouses Król, farmers from Lipno, born in Lipno, and citizen residing in Ladek, 38 years old, leaving behind a widowed husband Jozef Gilicz. Persons mentioned by this Act are of Catholic religion. After visual conviction that Marcyanna Gielicz passed away. This act was read to the presents not knowing how to write, by us was signed.

==
Elzbieta Porteneuve
PO Top Contributor

Post Posted: Thu Apr 21, 2016 12:23 pm      Post subject:

Philip wrote:
Hi Elzbieta,

thank you so much for your previous trnaslation.
I found another one it could be interesting, can u have a look at it?

Thanks,
Always appreciating your work.

Philip,

Here it is.

Best,
Elzbieta

==

==PO303:
http://polishorigins.com/forum/files/image_162.jpeg
MARRIAGE: 15 July 1832, at 12 noon, in the village Grochów
GROOM: Jan Ujazdowski, widower, staying in the village Niegłoszew as a farmhand, 30 years old
GROOM-PARENTS: his parents already passed away,
BRIDE: Miss Domicella, 20 years old, born in the village Franki, staying with her parents
BRIDE-PARENTS: daughter of Jan and Rozalia spouses Kubiak, staying on a rented farm in the village Niegłoszew,
WITNESSES: Antoni Kowalski, 25 years old, and Kazimierz Kamieński, 32 years old, two [fornal = taking care of horses] residing in Niegłoszew
BANNS: 1, 8 and 15 July 1832 in the parish Grochów
NOTE: geography
Niegłoszew, część wsi
woj. łódzkie
pow. kutnowski
gmina Krośniewice

NIegłoszew 9
Dzialo sie w wsi Grochowie dnia 15 lipca 1832 roku, o godzinie 12 w poludnie. Wiadomo czynimy, ze w przytomnosci swiadkow Antoniego Kowalskiego, lat 25, i Kazimierza Kamienskiego, lat 32 majacych, fornali w Niegłoszewie zamieszkalych, na dniu dzisiejszym zawarte zostalo religijne malzenstwo miedzy Janem Ujazdowskim, wdowcem, we wsi Niegłoszewie za parabka zostajacym, rodzicow juz nie zyjacych, lat 30 majacym, a panna Domicella, corka Jana i Rozalii Kubiakow, malzonkow na komornym w wsi Niegłoszewie zostajacych, lat 20 liczaca, w wsi Franki zrodzona i przy rodzicach zostajaca. Malzenstwo to poprzedzily trzy zapowiedzie w dniach 1, 8 i 15 lipca roku biezacego w parafii Grochowskiej, jako tez zezwolenie ustne obecnych aktowi malzenstwa rodzicow nowo zaslubionej bylo oswiadczone. Tamowanie malzenstwa nie zaszlo. Malzonkowie nowi oswiadczaja, iz nie zawarli umowy przedslubnej. Akt ten stawajacym i swiadkom przeczytany, przez nas tylko podpisany zostal, gdyz obecni pisac nie umieja. X. Michal Brochocki

Translated:

It happened in the village Grochów, on 15 July 1832, at 12 noon. We make it known that in the consciousness of witnesses Antoni Kowalski, 25 years old, and Kazimierz Kamieński, 32 years old, two [fornal = taking care of horses] residing in Niegłoszew, today have been concluded religious marriage between Jan Ujazdowski, widower, staying in the village Niegłoszew as a farmhand, his parents already passed away, 30 years old; and Miss Domicella, daughter of Jan and Rozalia spouses Kubiak, staying on a rented farm in the village Niegłoszew, 20 years old, born in the village Franki, staying with her parents. This marriage was preceded by 3 announcements in the days 1, 8 and 15 July of the current year in the parish Grochów, as also an oral permission from the bride’s parents present to the act of marriage was stated. No opposition to the marriage had happened. The new spouses declare that they have not entered into a prenuptial agreement. This act was read to the presents and witnesses, by us only was signed, because the presents do not know how to write. Priest Michal Brochocki

==
hannahblack26
PolishOrigins Patron

Replies: 47

Post Posted: Thu Apr 21, 2016 1:43 pm      Post subject: Re: Marcjanna Krol Gielicz - death

Elzbieta Porteneuve wrote:
hannahblack26 wrote:
Hi, Elzbieta,

I'm sorry to add to your workload, but I just discovered my great-great-great-grandmother's death record and was hoping you could translate it. Hopefully it isn't too hard to read!

What I find most fascinating is that Marcjanna Krol Gielicz and her mother, Lucja Gierkoska, are recorded as being witnesses at the births of numerous illegitimate children. I am also trying to find Marcjanna's birth record, because so far I do not think her parents were married.

Best,
Hannah

Hannah,

Here it is.
Re: "Marcjanna Krol Gielicz and her mother, Lucja Gierkoska, are recorded as being witnesses at the births of numerous illegitimate children"
The simpliest idea is that both were midwifes. One word is this death record is interesting, Marcyanna is said "obywatel", citizen. This word is used to describe a free person (as opposed, for example, to peasants serfs in some regions).

Best,
Elzbieta

==

==PO303:
WITNESSES: Leonard Gogulski, 68 years old, and Antoni Poszynski?, 36 years old, both farmers from Lądek
KTO: Marcyanna Gielicz, died 20 November 1848, at 10 pm, in Lądek, born in Lipno, and citizen residing in Ladek, 38 years old
PARENTS: daughter of the late (plural) Jakub and Lucya born Gierkowska, spouses Król, farmers from Lipno

65 Gielicz Marcyanna
Dzialo sie w miescie Lądku dnia 22 listopada 1848 roku o godzinie 8 z rana. Stawili sie Leonard Gogulski, lat 68, i Antoni Poszynski? lat 36 majacy, obydwaj rolnicy z Lądka, i oswiadczyli nam, ze dnia 20 tego miesiaca i roku o godzinie 10 wieczorem umarla w Lądku Marcyanna Gielicz, corka zmarlych Jakuba i Lucyi z Gierkowskich Królów, gospodarzy z Lipna, urodzona w Lipnie, a zamieszkala obywatelka w Ladku, lat 38 majaca, pozostawiwszy po sobie owdowialego meza Jozefa Gilicza. Osoby Aktem objete sa religii Katolickiej. Po przekonaniu sie naocznie o zejsciu Marcyanny Gielicz. Akt ten stawajacym pisac nieumiejacym przeczytany zostal, przez nas podpisany.

Translated:

It happened in the city Lądek on 22 November 1848 at 8 am. Appeared in Leonard Gogulski, 68 years old, and Antoni Poszynski?, 36 years old, both farmers from Lądek, and declared us that on 20 this month and year at 10 pm died in Lądek Marcyanna Gielicz, daughter of the late (plural) Jakub and Lucya born Gierkowska, spouses Król, farmers from Lipno, born in Lipno, and citizen residing in Ladek, 38 years old, leaving behind a widowed husband Jozef Gilicz. Persons mentioned by this Act are of Catholic religion. After visual conviction that Marcyanna Gielicz passed away. This act was read to the presents not knowing how to write, by us was signed.

==

Thank you so much, Elzbieta!

This must mean that the Lucya Gierkowska in later records is not Marcjanna's mother, but was the midwife mentioned. I also found Jakob Krol married to another woman - unless Lucya died before 1814, then Marcjanna's father cannot be the Jakob Krol in the Lądek records. I don't know where to find the Lipno/Lipnica records, but this explains why I could not find her birth record in Lądek.

It's possible that there may still be a connection, however, considering that Marcjanna married two men both born in Lądek and there were Gierkoski/Gierkowski family members residing in the same village.

Just to clarify, could you translate Marcjanna Krol's first marriage to Kazimierz Kaminski? I thank you.

Best,
Hannah

29.jpg
 Description:
 Filesize:  1.42 MB
 Viewed:  14197 Time(s)

29.jpg

Elzbieta Porteneuve
PO Top Contributor

Post Posted: Thu Apr 21, 2016 6:38 pm      Post subject: Re: Józef Krzywkowski Marriage 1843

mestanton wrote:
Elzbieta,
Please translate my great-great grandfather's 1843 marriage to Maryanna Myślinska in Kocewo and his sister Joanna's marriage in Myślin in the same year. Your help is appreciated.

Marilyn

Marilyn,

Here it is.

Best,
Elzbieta

==

==PO303:
http://polishorigins.com/forum/files/jzef_krzywkowski_marriage_1843_159.jpg

MARRIAGE: /8/20/ - 20 February 1843, at 3 pm, in Poniatowo
GROOM: noble-born Jozef Krzywkowski, young man, 29 years old, residing in Myślin, on the hereditary part, ibid born, and staying with his father
GROOM-PARENTS: son of nobles Andrzej and Kunegunda born Kownacka, spouses Krzywkowski, mother already passed away,
BRIDE: Miss Maryanna Myslinska, born in Kocewo, and staying with her parents, 23 years old
BRIDE-PARENTS: daughter of nobles Bernard and Maryanna born Rzepotarska, spouses Myslinski, residing in Kocewo on the hereditary part,
WITNESSES: Piotr Szczypiński, organist, 27 years old, and Jan Szydlowski, sacristan, 45 years old, residing in Poniatowo
BANNS: 5, 12 and 19 February 1843, at 12 noon, in the church in Poniatowo
NOTE: the scribe started the usual sentence about witnesses not knowing how to write, then he corrected “only knowing how to write”

Kocewo 11
Dzialo sie w Poniatowie dnia /8/20/ lutego 1843 roku, o godzinie 3 po poludniu. Wiadomo czynimy, iz w przytomnosci swiadkow Piotra Szczypinskiego, organistego, lat 27, i Jana Szydlowskiego, zakrystyana lat 45 liczacych, w Poniatowie zamieszkalych, na dniu dzisiejszym zawarte zostalo religijne malzenstwo miedzy szlachetnie urodzonym Jozefem Krzywkowskim, kawalerem, lat 29 liczacym, synem szlachetnych Andrzeja i Kunegundy z Kownackich Krzywkowskich, matki juz nie zyjacej, w Myślinie na czesci dziedzicznej zamieszkalych, tamze urodzonym, i przy ojcu zostajacym; a panna Maryanna Myslinska, corka szlachetnych Bernarda i Maryanny z Rzepotarskich Myslinskich, w Kocewie na czesci dziedzicznej zamieszkalych, tam urodzona, i przy rodzicach zostajaca, lat 23 majaca.
http://polishorigins.com/forum/files/jzef_krzywkowski_marriage_1843_p_2_806.jpg
Malzenstwo to poprzedzily trzy zapowiedzie w kosciele Poniatowskim, w dniach 5, 12 i 19 lutego roku biezacego, o godzinie 12 w poludnie. Tamowanie malzenstwa nie zaszlo. Zezwolenie ustne ojca nowozaslubionego i rodzicow nowozaslubionej oswiadczone bylo. Malzonkowie nowi oswiadczyli, iz zadnej umowy przedslubnej nie zawarli. Akt ten stawajacym i swiadkom pisac tylko umiejacym przeczytany i przez nich podpisany zostal, reszta osob pisac nie umie.
X. Kazimierz Paminski, Proboszcz Chamski i Poniatowski
Signatures:
Jan Szydlowski
Piotr Szczypinski

Translated:

It happened in Poniatowo on the day /8/20/ February 1843, at 3 pm. We make it known that in the consciousness of witnesses Piotr Szczypiński, organist, 27 years old, and Jan Szydlowski, sacristan, 45 years old, residing in Poniatowo, today have been concluded religious marriage between the noble-born Jozef Krzywkowski, young man, 29 years old, son of nobles Andrzej and Kunegunda born Kownacka, spouses Krzywkowski, mother already passed away, residing in Myślin, on the hereditary part, ibid born, and staying with his father; and Miss Maryanna Myslinska, daughter of nobles Bernard and Maryanna born Rzepotarska, spouses Myslinski, residing in Kocewo on the hereditary part, born there, and staying with her parents, 23 years old.
()
This marriage was preceded by three announcements in the church in Poniatowo, on 5, 12 and 19 February of the current year, at 12 noon. No opposition to the marriage had happened. An oral permission from groom's father and bride’s parents was stated. The new spouses declare that they did not concluded any prenuptial agreement. This act was read to the presents and witnesses only knowing how to write [NOTE] and by them was signed, the other persons do not know how to write.
Priest Kazimierz Paminski, Pastor in Chamsk and Poniatowo

==PO303:
http://polishorigins.com/forum/files/joanna_krzywkowska_marriage_1843_803.jpg
MARRIAGE: /24 May/5 June/ - 5 June 1843, at at 12 noon, in Poniatowo
GROOM: Jan Dudkiewicz, young man, residing in rented place in Myslin, born in Poniatowo, 29 years old
GROOM-PARENTS: son of the late Pawel and living Dorota born Mianowska, spouses Dudkiewicz, former farmers in Poniatowo
BRIDE: Miss Joanna Krzywkowska, born in Gościmin of the parish NoweMiasto, and now residing in Myslin, with her father, 27 years old
BRIDE-PARENTS: daughter of Andrzej and the late Kunegunda born Motywiecka, spouses Krzywkowski, residing in Myślin on hereditary part,
WITNESSES: Piotr Szczypiński, organist, 27 years old, and Jan Szydlowski, sacristan, 50 years old, residing in Poniatowo
BANNS: 14, 21 and 28 May 1843 at 12 noon, in the church in Poniatowo
NOTE: geography
część wsi
Gościmin
woj. mazowieckie
pow. płoński
gmina Nowe Miasto

Myślin 15
Dzialo sie w Poniatowie dnia /24 maja/5 czerwca/ 1843 roku, o godzinie 12 w poludnie. Wiadomo czynimy, iz w przytomnosci swiadkow Piotra Szczypinskiego, organistego, lat 27, i Jana Szydlowskiego, zakrystyana lat 50 liczacych, w Poniatowie zamieszkalych, na dniu dzisiejszym zawarte zostalo religijne malzenstwo miedzy janem Dudkiewiczem, mlodzianem, na pokomornem w Myslinie zamieszkalym, w Poniatowie urodzonym, niegdys Pawla i zyjacej Doroty z Mianowskich Dudkiewiczow, bylych gospodarzy w Poniatowie, lat 29 liczacym; z panna Joanna Krzywkowska, corka Andrzeja i niegdys Kunegundy z Motywieckich Krzywkowskich, w Myślinie na czesci dziedzicznej
http://polishorigins.com/forum/files/joanna_krzywkowska_marriage_1843_p_2_600.jpg
zamieszkalych, w Gościminu parafii Nowomiejskiej urodzona, a teraz w Myslinie przy ojcu zamieszkala, lat 27 liczaca. Malzenstwo to poprzedzily trzy zapowiedzie w kosciele Poniatowskim w dniach 14, 21 i 28 maja roku biezacego o godzinie 12 w poludnie. Zezwolenie ustne matki i ojca przytomnych aktowi malzenstwa oswiadczone bylo. Malzonkowie oswiadczyli, iz zadnej umowy przedslubnej nie zawarli. Akt ten stawajacym i swiadkom przeczytany zostal, przez nas i swiadkow tylko podpisany, gdyz ci pisac nie umieja.
X. Paminski, Proboszcz Chamski
Signatures:
Piotr Szczypinski
Jan Szydlowski

Translated:

It happened in Poniatowo on the day /24 May/5 June/ 1843, at at 12 noon. We make it known that in the consciousness of witnesses Piotr Szczypiński, organist, 27 years old, and Jan Szydlowski, sacristan, 50 years old, residing in Poniatowo, today have been concluded religious marriage between Jan Dudkiewicz, young man, residing in rented place in Myslin, born in Poniatowo, son of the late Pawel and living Dorota born Mianowska, spouses Dudkiewicz, former farmers in Poniatowo, 29 years old; with Miss Joanna Krzywkowska, daughter of Andrzej and the late Kunegunda born Motywiecka, spouses Krzywkowski, residing in Myślin on hereditary part,
() born in Gościmin of the parish NoweMiasto, and now residing in Myslin, with her father, 27 years old. This marriage was preceded by three announcements in the church in Poniatowo on 14, 21 and 28 May of the current year at 12 noon.
An oral permission from groom’s mother and bride’s father was stated. The new spouses declare that they did not concluded any prenuptial agreement. This act was read to the presents and witnesses by us and by them was signed, the other persons do not know how to write.
Priest Paminski, Pastor in Chamsk
Signatures:
Piotr Szczypinski
Jan Szydlowski

==
Elzbieta Porteneuve
PO Top Contributor

Post Posted: Fri Apr 22, 2016 3:25 am      Post subject: Re: Stanislaw Tylicki Chodubka 1829-1849

nercell wrote:
Hi Elzbieta,

Trying to tie up some loose ends.

When time permits-perhaps some details that will help from these records. I think this may be Stanislaw's son's death certificate as well as Kazmierz baptismal years later.

http://poczekalnia.genealodzy.pl/pliki/AP-Mlawa/Kuczbork/1829/_M_1185.jpg #25

http://poczekalnia.genealodzy.pl/pliki/AP-Mlawa/Kuczbork/1849/_M_1766.jpg #82

Appreciated as always,

Nancy

Nancy,

Here it is.

Best,
Elzbieta

NB. an aside observation: the name Krzywkowski appears in Marilyn (mestanton) records, one of it just above

==

==PO303:
http://poczekalnia.genealodzy.pl/pliki/AP-Mlawa/Kuczbork/1829/_M_1185.jpg #25
# N25, => NON Mizejewski, must be #26

DATE-of-ACT: 8 June 1829, at 1 pm, in the city Kudzbork [Kuczbork]
WITNESSES: Jan Tylicki, father of the deceased, heir to noble part, 50 years old, and Marcin Zebrowski, 35 years old, laborer, both residing in the village Chodupka
KTO: Jozef Tylicki, died 7 June 1829, at 12 noon, in the village Chodupka, staying with his parents in the village Chodupka, one year and half old,
PARENTS: son of Jan and Franciszka spouses Tylicki from Chodupka

Kudzbork, today Kuczbork
Wies Chodupka, N26,
Dzialo sie w miescie Kudzborku, dnia 8 czerwca 1829 roku o godzinie 1 po poludniu. Stawili sie Jan Tylicki, dziedzic czesci szlacheckiej, lat 50, i Marcin Zebrowski lat 35 liczacy,wyrobnik, obydwaj w wsi Chodupce zamieszkali, i oswiadczyli, ze w dniu wczorajszym, o godzinie 12 w poludnie umarl Jozef Tylicki, w wsi Chodupce przy rodzicach zostajacy, po poltora roku liczacy syn Jana i Franciszki malzonkow Tylickich z Chodupki. Po przekonaniu sie naocznie o zejsciu Tylickiego. Akt ten zostal przeczytany stawajacym, z ktorych pierwszy jest ojcem zmarlego, i ktorzy pisac nie umieja. X. Jozef Bonkowski, proboszcz parafii Kudzborskiej

Translated:

It happened in the city Kudzbork, on 8 June 1829, at 1 pm. Appeared in Jan Tylicki, heir to noble part, 50 years old, and Marcin Zebrowski, 35 years old, laborer, both residing in the village Chodupka, and declared that yesterday, at 12 noon died Jozef Tylicki, in the village Chodupka, staying with his parents in the village Chodupka, one year and half old, son of Jan and Franciszka spouses Tylicki from Chodupka. After visual conviction that Tylicki passed away. This act was read to the presents, of which the first is the father of the deceased, and who do not know how to write. Priest Jozef Bonkowski, pastor in Kudzbork

==PO303:
http://poczekalnia.genealodzy.pl/pliki/AP-Mlawa/Kuczbork/1849/_M_1766.jpg #82

DATE-of-ACT: /25 September/7 October/ - 7 October 1849, at 4 pm, in the city Kudzbork [Kuczbork]
FATHER: Jan Tylicki, heir to noble part, residing in Chodubki, 29 years old
MOTHER: Balbina born Krzywkowska, 31 years old, his wife
KTO: Kazimierz Tylicki, born /21 September/3 October/ - 3 October 1849 at 4 pm, in Chodubki
WITNESSES: Kazimierz Trzcienski, 30 years old, and Franciszek Nachatowski, 50 years old, both heirs to noble parts residing in Chodubki
GODPARENTS: Kazimierz Trzcienski and Malgorzata Trzcienska

N82 Wies Chodubka
Dzialo sie w miescie Kudzborku, dnia /25 wrzesnia/7 pazdziernika/ 1849 roku o godzinie 4 po poludniu. Stawili sie Jan Tylicki, dziedzic czesci szlacheckiej w Chodubkach zamieszkaly, lat 29 majacy, w obecnosci Kazimierza Trzcienskiego lat 30, tudziez Franciszka Nachatowskiego lat 50 liczacych, obydwoch dziedzicow czesci szlacheckich w Chodubkach zamieszkalych, i okazal nam dziecie plci meskiej urodzone w Chodubkach dnia /21 wrzesnia/3 pazdziernika/ roku biezacego o godzinie 4 po poludniu z jego malzonki Balbiny z Krzywkowskich lat 31 majacej. dziecieciu temu na chrzcie swietym odbytym w dniu dzisiejszym nadane zostalo imie Kazimierz, a rodzicami jego chrzestnemi byli wyzej wspomniany Kazimierz Trzcienski i Malgorzata Trzcienska. Akt ten stawajacym i swiadkom przeczytany, przez nas tylko podpisanym zostal, gdyz ojciec dzieciecia i swiadki pisac nie umieja.
X. Andrzej Plocki, proboszcz parafii Kudzborskiej

Translated:

It happened in the city Kudzbork, on the day /25 September/7 October/ 1849, at 4 pm. Appeared in Jan Tylicki, heir to noble part, residing in Chodubki, 29 years old, in the presence of Kazimierz Trzcienski, 30 years old, and Franciszek Nachatowski, 50 years old, both heirs to noble parts residing in Chodubki, and presented to us a male child born in Chodubki on the day /21 September/3 October/ of the current year at 4 pm with his wife Balbina born Krzywkowska, 31 years old. On the holy baptism held today the child has been given the name of Kazimierz, and his godparents were the above mentioned Kazimierz Trzcienski and Malgorzata Trzcienska. This act was read to the presents and witnesses, by us only was signed, because the father of the child and the witness do not know how to write. Priest Andrzej Plocki, pastor in Kudzbork

==
Elzbieta Porteneuve
PO Top Contributor

Post Posted: Fri Apr 22, 2016 4:57 am      Post subject: Re: First Translations

JerryKoala wrote:
Hey Elzbieta,

I'm hoping you can helping me out with these Polish translations, the older they get, the harder it is for me to figure out what it says.

I know the first document is Jan Miechowicz and Jozefa Bieniek from 1862. The second document is Wojciech Ciepielewski and Paulina Kotowska from 1858.

I really appreciate it.

Jerry,

Here is Wojciech Ciepielewski and Paulina Kotowska. And history of the name Puławy, Nowa Aleksandrya

Best,
Elzbieta

==PO303:
http://polishorigins.com/forum/files/wojciech_ciepielewski_paulina_kotowska_marriage_certificate__copy_105.jpg
13 Wólka Profecka [Puławy] , Ciepielowski Wojciech z Paulina Kotowska
MARRIAGE: 7 February 1858, at 1 pm, in Włostowice
GROOM: Wojciech Ciepielowski, young man, farmer, 19 years old, born and residing in Wólka Profecka
GROOM-PARENTS: son of Antoni and Malgorzata born Capał, spouses Ciepielowski, father already passed away, living mother,
BRIDE: Miss Paulina Kotowska, 21 years old, born and residing in Nowa Aleksandrya
BRIDE-PARENTS: daughter of Antoni and Kamilla born Kowalik, spouses Kotowski, farmers, living,
WITNESSES: Michal Adamski, 30 years old, and Mateusz Kosidło, 50 years old, both farmers residing in the village Wólka Profecka
BANNS: 24, 31 January and 7 February 1858, in the parish church in Włostowice
See below NOTE: geography and history of the name Puławy, Nowa Aleksandrya

Dzialo sie w Włostowicach dnia 7 lutego 1858 roku, o godzinie 1 po poludniu. Wiadomo czynimy, ze w przytomnosci swiadkow Michala Adamskiego lat 30, i Mateusza Kosidlo, lat 50 liczacych, obydwoch rolnikow w wsi Wolce Profeckiej zamieszkalych, na dniu dzisiejszym zawarte zostalo religijne malzenstwo miedzy Wojciechem Ciepielowskim, mlodzianem, rolnikiem, lat 19 liczacym, synem Antoniego i Malgorzaty z Capalow, malzonkow Ciepielowskich, ojca juz zeszlego, matki zyjacej, w Wólce Profeckiej urodzonym i zamieszkalym; a panna Paulina Kotowska, corka Antoniego i Kamilii z Kowalikow malzonkow Kotowskich, rolnikow zyjacych, lat 21 majaca, w Nowej Aleksandryi urodzona i zamieszkala. Malzenstwo to poprzedzily trzy zapowiedzie ogloszone w kosciele parafialnym Włostowickim w dniach 24, 31 stycznia i 7 lutego biezacego roku, jako tez zezwolenie ustne obecnych aktowi malzenstwa matki z strony zaslubionego oswiadczone zostalo. Tamowanie malzenstwa nie zaszlo. Przeszkoda prawna wykryta nie byla. Nowozency oswiadczaja, iz umowy przedslubnej nie zawierali. Akt ten stawajacym pisac nie umiejacym odczytany, sami podpisalismy. X. Kazimierz Slawinski, proboszcz

Translated:

It happened in Włostowice on 7 February 1858, at 1 pm. We make it known that the consciousness of witnesses Michal Adamski, 30 years old, and Mateusz Kosidło, 50 years old, both farmers residing in the village Wólka Profecka, today have been concluded religious marriage between Wojciech Ciepielowski, young man, farmer, 19 years old, son of Antoni and Malgorzata born Capał, spouses Ciepielowski, father already passed away, living mother, born and residing in Wólka Profecka; and Miss Paulina Kotowska, daughter of Antoni and Kamilla born Kowalik, spouses Kotowski, farmers, living, 21 years old, born and residing in Nowa Aleksandrya. This marriage was preceded by three announcements published in the parish church in Włostowice on 24, 31 January and 7 February current year, and also an oral permission from groom’s mother, present to the marriage, was stated. No opposition to the marriage had happened. Legal impediment was not detected. The newlyweds declare that they did not conclude any prenuptial agreement. This act was read to the presents not knowing how to write, we signed ourselves. Priest Kazimierz Slawinski, pastor

==

NOTE: geography and history of the name Puławy, Nowa Aleksandrya

Wólka Profecka (Puławy)
Włostowice (Puławy)
woj. lubelskie
pow. puławski
gmina Puławy

https://pl.wikipedia.org/wiki/Pu%C5%82awy
Historia miasta, historia nazwy Puławy // History of the city Puławy, history of its name (exists only in Polish wikipedia). Translated to English, as the name might be of more general interest.

The reference from Polish Wikipedia [7] is Słownik historyczno-geograficzny ziem polskich w średniowieczu: Puławy. [dostęp 2014-06-27].

Wieś Pollawy notowana była po raz pierwszy w 1489 r.[7]

1. następnie w 1552 r. opisana jako jako Pulławi
2. W 1563 r. zapisano ją Pułławi
3. zaś w 1580 r. Pulawi[7]
4. W 1603 r. są to już Puławy
5. Podobnie pisano tę wieś w XVII-XVIII w.
6. W drugiej połowie XVIII w. i początku XIX w. Puławy stanowiły ważne centrum kultury, którego ogniskiem był dwór Czartoryskich.
7. W następstwie klęski powstania listopadowego zostały skonfiskowane przez władze carskie, zaś w 1846 r. zmieniono ich nazwę na Nowa Aleksandria.
8. Nowa Aleksandrya w 1887 r.
9. zaś Nowo-Aleksandrya w 1899 r[7]
10. W 1906 r. miejscowość uzyskała prawo miejskie, zaś po I wojnie światowej przywrócono pierwotną nazwę (Spis 1921 78), która obowiązuje do dzisiaj.

The name of the village Pollawy is noted for the first time in 1489 [7]

1. Then in 1552, described as a Pulławi
2. In 1563 noted as Pułławi
3. While in 1580 as Pulawi [7]
4. In 1603 the name is already Puławy
5. The name of this village was written similarily in the seventeenth and eighteenth centuries.
6. In the second half of the eighteenth century and in early nineteenth century Puławy were an important cultural center, which center was the court of the Czartoryski.
7. Following the defeat of the November Uprising [Powstanie listopadowe, wojna polsko-rosyjska 1830-1831] Puławy were confiscated by the tsarist authorities, and in 1846 its name changed to Nowa Aleksandria.
8. The name is Nowa Aleksandrya in 1887
9. Then Nowo-Aleksandrya in 1899 [7]
10. In 1906 the village obtained the right to be town, and after World War I its name was restored to the original name (Census 1921 78), which is valid until today.

==

Last edited by Elzbieta Porteneuve on Fri Apr 22, 2016 5:56 am; edited 1 time in total
Elzbieta Porteneuve
PO Top Contributor

Post Posted: Fri Apr 22, 2016 5:56 am      Post subject: Re: First Translations

JerryKoala wrote:
Hey Elzbieta,

I'm hoping you can helping me out with these Polish translations, the older they get, the harder it is for me to figure out what it says.

I know the first document is Jan Miechowicz and Jozefa Bieniek from 1862. The second document is Wojciech Ciepielewski and Paulina Kotowska from 1858.

I really appreciate it.

Jerry,

Here is Jan Miechowicz and Jozefa Bieniek from 1862, a little more complicated.

Best,
Elzbieta

==

==PO303:
http://polishorigins.com/forum/files/jan_miechowicz_jozefa_bieniek_marriage_certificate__copy_195.jpg
DATE-of-ACT: 3 June 1862 at 9 am, in Włostowice
MARRIAGE: 27 January 1861 years at 4 pm, in Włostowice
GROOM: Jan Miechowicz, young man, 21 years old, evolved, born in Wólka Profecka, and residing there with his mother
GROOM-PARENTS: son of the late Kazimierz and living Maryanna born Rutkowska, spouses Miechowicz, farmers tenants residing in Wólka Profecka,
BRIDE: Jozefa Bieniek, Miss, 23 years old now, born in the village Włostowice and residing Nowa Aleksandrya in service
BRIDE-PARENTS: daughter of Wojciech and Katarzyna born Lucyanek, spouses Bieniek, both passed away, formerly farmers tenants residing in Włostowice,
WITNESSES: Wawrzyn Wrotniak from Wólka Profecka, 48 years old, and Pawel Boruch from Włostowice, 44 years old, both farmers tenants
BANNS: 13, 20 and 27 January 1861, in the parish church in Włostowice
DELAY: The delay in recording this act occurred due to the non-presentation of the parties and witnesses after the conclusion of marriage
See NOTE: geography and history of the name Puławy, Nowa Aleksandrya

19 Wólka Profecka [Puławy] , Jan Miechowicz z Jozefa Bieniek
Dzialo sie w Włostowicach dnia 3 czerwca 1862 roku, o godzinie 9 rano. Wiadomo czynimy, iz w przytomnosci swiadkow Wawrzyna Wrotniak z Wólki Profeckiej, lat 48, i Pawla Borucha z Włostowic, lat 44 liczacych, obydwoch gospodarzy czynszowych, na dniu 27 stycznia 1961 roku o godzinie 4 po poludniu zawarte zostalo religijne malzenstwo miedzy Janem Miechowicz, mlodzianem lat 21 skonczonych majacym, synem Kazimierza zmarlego i Maryanny z Rutkowskich zyjacej, malzonkow Miechowiczow, gospodarzy czynszowych w Wólce Profeckiej zamieszkalych, w Wólce Profeckiej urodzonym i tamze przy matce zamieszkalym; a Jozefa Bieniek, panna, lat 23 na teraz majaca, corka Wojciecha i Katarzyny z Lucyankow malzonkow Bienkow, zmarlych, niegdy gospodarzy czynszowych na Włostowicach zamieszkalych, w wsi Włostowicach urodzona a w Nowej Aleksandryi na sluzbie zostajaca. Malzenstwo to poprzedzily trzy zapowiedzie ogloszone w kosciele parafialnym Włostowickim w dniach 13, 20 i 27 stycznia roku zeszlego, jako tez zezwolenie ustne obecnej aktowi malzenstwa matki z strony zaslubionego oswiadczone zostalo. Malzonkowie nowi oswiadczyli, iz zadnej umowy przedslubnej nie zawarli. Obrzed ten religijny zostal przez ksiedza Antoniego Majewskiego pelniacego obowiazki wikaryusza parafii Włostowickiej. Opoznienie aktu nastapilo z powodu niestawienstwa ze stron i swiadkow po zawarciu zwiazkow malzenskich.
Akt ten obecnie stawajacym i swiadkom pisac nie umiejacym odczytany, przez nas tylko podpisany zostal. Ks. Feliks Kalesza, administrator parafii Włostowickiej

Translated:

It happened in Włostowice on 3 June 1862 at 9 am. We make it known that in the consciousness of witnesses Wawrzyn Wrotniak from Wólka Profecka, 48 years old, and Pawel Boruch from Włostowice, 44 years old, both farmers tenants, that on 27 January 1961 years at 4 pm have been concluded religious marriage between Jan Miechowicz, young man, 21 years old, evolved, son of the late Kazimierz and living Maryanna born Rutkowska, spouses Miechowicz, farmers tenants residing in Wólka Profecka, born in Wólka Profecka, and residing there with his mother; and Jozefa Bieniek, Miss, 23 years old now, daughter of Wojciech and Katarzyna born Lucyanek, spouses Bieniek, both passed away, formerly farmers tenants residing in Włostowice, born in the village Włostowice and residing Nowa Aleksandrya in service. This marriage was preceded by three announcement published in the parish church in Włostowice on 13, 20 and 27 January of last year, and also an oral permission from groom’s mother, present to the marriage, was stated. The newlyweds declared that they did not conclude any prenuptial agreement. The religious rite was conducted by priest Antoni Majewski, acting vicar of the parish Włostowice. The delay in recording this act occurred due to the non-presentation of the parties and witnesses after the conclusion of marriage.
This act was now read to the presents and witnesses not knowing how to write, by us only was signed. Priest Felix Kalesza, administrator of the parish Włostowice

==
Elzbieta Porteneuve
PO Top Contributor

Post Posted: Fri Apr 22, 2016 12:33 pm      Post subject: Re: Marcjanna Krol Gielicz - death

hannahblack26 wrote:
Elzbieta Porteneuve wrote:
hannahblack26 wrote:
Hi, Elzbieta,

Best,
Hannah

Hannah,

Here it is.

Best,
Elzbieta

==

==PO303:

65 Gielicz Marcyanna

Translated:

==

Thank you so much, Elzbieta!

This must mean that the Lucya Gierkowska in later records is not Marcjanna's mother, but was the midwife mentioned. I also found Jakob Krol married to another woman - unless Lucya died before 1814, then Marcjanna's father cannot be the Jakob Krol in the Lądek records. I don't know where to find the Lipno/Lipnica records, but this explains why I could not find her birth record in Lądek.

It's possible that there may still be a connection, however, considering that Marcjanna married two men both born in Lądek and there were Gierkoski/Gierkowski family members residing in the same village.

Just to clarify, could you translate Marcjanna Krol's first marriage to Kazimierz Kaminski? I thank you.

Best,
Hannah

Hannah,

Here is the first marriage of Marcyanna. Please note she signs.
The name of her birth's place is Lipnica (Lipno was my typo, trying to find the name from adjective, and a little tired).
My guess is that is shall be within the same voievodship Wielkopolskie, north of Slupca - but it is guess only (lipa=linden tree, very popular name):
Lipnica,+Ostrowite,+Poland/Słupca,+Poland/Lądek,+Poland/Sługocin,+Poland/Wyszyna,+Poland

Best,
Elzbieta

==

==PO303:
http://polishorigins.com/forum/files/29_115.jpg
Na rok 1827, Akta Malzenstw w parafii Ladek.
Lądek N 1, Kazimierz Kaminski, mlodzian, i Marcyanna Królowna, panna

MARRIAGE: 28 January 1827 at 1 pm, in Lądek
GROOM: Kazimierz Kaminski, tailor, young man, 28 years old, born and residing Ladek,
GROOM-PARENTS: son of Cypryan and the late Elzbieta born Wilczeska, spouses, Catholics residing in Ladek
BRIDE: Miss Marcyanna, residing in Ladek, 15 years old, evolved, born in Lipnica,
BRIDE-PARENTS: daughter of Jakub Król and Lucya Jadwiga born Gierkoska, [okupnik=farmer peasant paying rent instead of doing serfdom], residing in Lipnica, spouses, Catholics

WITNESSES: Mateusz Chmieleski, sawyer, 56 years old, and Jan Bielawski, citizen peasant, 51 years old, both residing in Ladek
BANNS: 14, 21 and 28 January 1827, published in the parish church in Ladek

Dzialo sie w Ladku, dnia 28 stycznia 1827 roku, o godzinie 1 po poludniu. Wiadomo czynimy, ze w przytomnosci swiadkow Mateusza Chmieleskiego, pilarza liczacego lat 56, i Jana Bielawskiego, obywatela rolnego liczacego lat 51, obydwoch w ladku zamieszkalych, na dniu dzisiejszym zawarte zostalo religijne malzenstwo miedzy Kazimierzem Kaminskim, krawcem, mlodzianem liczacym lat 28, urodzonym i zamieszkalym w Ladku, synem Cypryana i Elzbiety z Wilczeskich, juz nie zyjacej, malzonkow katolikow w Ladku zamieszkalych; a panna Marcyanna, zamieszkala w Ladku, liczaca lat 15 skonczonych, urodzona w Lipnicy, z Jakuba Króla i Lucyi Jadwigi z Gierkoskich, okupnikow, tamze zamieszkalych, malzonkow katolikow. Malzenstwo to poprzedzily trzy zapowiedzi w dniach 14, 21 i 28 biezacego miesiaca w parafii Ladkowskiej, jako tez zezwolenie ustne obecnych aktowi malzenstwa rodzicow nowo zaslubionej; z strony tez nowo zaslubionego obecny ojciec zezwolenie ustne oswiadczyl. Tamowanie malzenstwa nie zaszlo. Malzonkowie nowi oswiadczaja, iz nie zawarli zadnej umowy przedslubnej. Akt ten stawajacym i swiadkom przeczytany, oprocz pierwszego swiadka i ojca nowozaslubionej, przez nas zostal podpisany.
X. Karol Woszynski, proboszcz
Signatures:
Kazimierz Kaminski
Jan Bielawski
M. Królowna (suffix –owna, daughter of Król)
C. Kaminski

Translated:

It happened in Ladek, on 28 January 1827 at 1 pm. We make it known that in the consciousness of witnesses Mateusz Chmieleski, sawyer, 56 years old, and Jan Bielawski, citizen peasant, 51 years old, both residing in Ladek , today have been concluded religious marriage between Kazimierz Kaminski, tailor, young man, 28 years old, born and residing Ladek, son of Cypryan and the late Elzbieta born Wilczeska, spouses, Catholics residing in Ladek; and Miss Marcyanna, residing in Ladek, 15 years old, evolved, born in Lipnica, daughter of Jakub Król and Lucya Jadwiga born Gierkoska, [okupnik=farmer peasant paying rent instead of doing serfdom], ibid residing, spouses, Catholics. This marriage was preceded by three announcement on 14, 21 and 28 of the current month, published in the parish church in Ladek, as also an oral permission from bride’s parents present to the act of marriage; and also from the groom’s side, the present father stated his oral permission. No opposition to the marriage had happened. The new spouses declare that they have not entered into any prenuptial agreement. This act was read to the presents and witnesses, besides the first witness and the bride’s father by us was signed.
Priest Karol Woszynski, pastor
Signatures:
Kazimierz Kaminski
Jan Bielawski
M. Królowna [suffix –owna, daughter of Król]
C. Kaminski [Cypryan]

==
nercell
PolishOrigins Patron

Replies: 287

Post Posted: Fri Apr 22, 2016 5:14 pm      Post subject: Franciszek Ługowski m Wiktorya Tylicka 1846

Oh thank you Elzbieta for the recent translations for 2 distinct records that mentioned 'Jan Tylicki'. This cleared up a questions I have had for quite awhile. I now understand how ALL of the mentioned parties are related. THANKS much.

Another Ługowski/Tylicka marriage...these 2 families really stuck together through the years. Smile
Record #2-on 2 pages

http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=13&zs=0616d&sy=1846&kt=2&plik=001-002.jpg#zoom=1&x=2086&y=1904

http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=13&zs=0616d&sy=1846&kt=2&plik=003-006.jpg#zoom=1&x=371&y=261

Whenever you catch your breath...

Nancy
Elzbieta Porteneuve
PO Top Contributor

Post Posted: Fri Apr 22, 2016 5:56 pm      Post subject: Re: M-Antoni CZ Domicela ROM KW 1818-36a

czaplicki wrote:
Elżbieta, Thank you so much for translating the birth of Julian Czaplicki. Could you please translate the marriage record of my 1st cousin 4x removed?
Conrad
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=6&zs=0248d&sy=1817&kt=4&plik=35-36.jpg#zoom=1&x=0&y=0

http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=6&zs=0248d&sy=1817&kt=4&plik=37.jpg#zoom=1&x=0&y=0

Conrad,

Here it is. Hope it is clear for you, because I am totaly lost. I just cannot translate if I do not understand. This record, we have (the late) Jozef Roman married to Jozefa born Roman, spouse Roman -> widow Roman, second marriage Jabłonowska, her brother Franciszek Roman ... too much for me.
Best,
Elzbieta

==
==PO303:
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=6&zs=0248d&sy=1817&kt=4&plik=35-36.jpg#zoom=1&x=0&y=0
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=6&zs=0248d&sy=1817&kt=4&plik=37.jpg#zoom=1&x=0&y=0
M-Antoni CZ Domicela ROM KW 1818-36a.pdf
http://polishorigins.com/forum/download.php?id=9273
M-Antoni CZ Domicela ROM KW 1818-36b.pdf
http://polishorigins.com/forum/download.php?id=9274

Romany Sędzięta i Czaplice Wielkie, 36
MARRIAGE: 1 February 1818, at 4 pm, in Krzynowłoga Wielka, circuit Przasnysz in the voievodship Płock
GROOM: Antoni Czaplicki, young man, 19 years old according to the Act of Knowing presented to us, made on 28th month of January of the current year drafted by Żbikowski, deputy Woyt of the ninth community in Krzynowłoga Wielka, and on 30th day of the current month and year, by Daniłowski, writer at the Court of Peace in the city Przasnysz, acknowledged as sufficient, staying with his parents, in assistance of his father Michal Czaplicki, partial heir residing in the village Czaplice Wielkie, community Krzynowłoga Wielka, and his mother Maryanna born Żarnowska
GROOM-PARENTS: his father Michal Czaplicki, partial heir residing in the village Czaplice Wielkie, community Krzynowłoga Wielka, and his mother Maryanna born Żarnowska
BRIDE: Miss Domicella Roman, 15 years old according to [metric] birth certificate cut from the books of parish church in Krzynowłoga Wielka, who is staying at the family house,.
BRIDE-PARENTS: daughter of Jozef Roman, partial heir in the village of Romany Sędzięta, the same community, passed away according to the death record cut from the books of the community Krzynowłoga Wielka, in assistance of her mother Jozefa born Roman, second marriage Jabłonowska, residing in Romany Sędzięta on that inherited parts of her late husband Jozef Roman
WITNESSES: Franciszek Roman, 51 years old, partial heir, brother of the said Jozefa Romanowa, and Uncle of the bride Miss Roman, and Pawel Kolakowski, 21 years old evolved, a neighbor staying with his father Walenty Kolakowski, also partial heir, both from the Romany Sędzięta; and Stanislaw Olszewski, 34 years old, from the village Lipowiec, and Antoni Czaplicki, 47 years old, from Czaplice Wielkie, both partial heirs, neighbors of the groom [entering in the marital state] Antoni Czaplicki
BANNS: 18, 25 January 1818

(part1, introducing groom and bride, with documented dates of birth, and names of parents):

Roku 1818, dnia 1 miesiaca lutego, o godzinie 4 po poludniu. Przed nami proboszczem parafii Wielko Krzynowłoskiej, sprawujacym obowiazki urzednika Stanu Cywilnego gminy Wielko Krzynowłoskiej, obwodu Przasnyskiego w wojewodztwie Płockim. Stawili sie Antoni Czaplicki, kawaler majacy podlug zlozonego przed nami Aktu Znania dnia 28 miesiaca stycznia roku biezacego przez Żbikowskiego, zastepce Woyta gminy dziewiatej w Krzynowłodze Wielkiej sporzadzonego, a dnia 30 tegoz miesiaca i roku przez Daniłowskiego, pisarza Sadu Pokoju w miescie Przasnyszu za dostateczny uznanego, lat 19, przy rodzicach dotad zostajacy, w assystencji ojca swego Michala Czaplickiego w wsi Czaplicach Wielkich gminie Wielko Krzynowłoskiej czastkowego dziedzica zamieszkalego, i matki swojej Maryanny z Żarnowskich; tudziez panna Domicella Romanowna, dowodzaca zlozona przed nami metryka wycieta z ksiag kosciola Wielko Krzynowłoskiego, iz skonczyla rok 15 wieku swego, ktora w domu rodzicielskim zostaje, corka Jozefa Romana w wsi Romanach Sędziętach, tej samej gminie czastkowego dziedzica, zeszlego podlug zlozonego aktu zejscia wycietego z ksiag gminy Wielko Krzynowłoskiej, w assystencji matki swojej Jozefy z Romanow, powtornego slubu Jablonowskiej, na tejze zeszlego meza swego Jozefa Romana dziedzicznej czesci z Romanow Sędziętach zamieszkalej.

Translated part1:

Year 1818, 1 st day of the month of February at 4 pm. Before us pastor of the parish Krzynowłoga Wielka, exercising duties of the officer of Civil Vital Records Registry for the community Krzynowłoga Wielka, circuit Przasnysz in the voievodship Płock. Appeared in Antoni Czaplicki, young man, 19 years old according to the Act of Knowing presented to us, made on 28th month of January of the current year drafted by Żbikowski, deputy Woyt of the ninth community in Krzynowłoga Wielka, and on 30th day of the current month and year, by Daniłowski, writer at the Court of Peace in the city Przasnysz, acknowledged as sufficient, staying with his parents, in assistance of his father Michal Czaplicki, partial heir residing in the village Czaplice Wielkie, community Krzynowłoga Wielka, and his mother Maryanna born Żarnowska; and Miss Domicella Roman, 15 years old according to [metric] birth certificate cut from the books of parish church in Krzynowłoga Wielka, who is staying at the family house, daughter of Jozef Roman, partial heir in the village of Romany Sędzięta, the same community, passed away according to the death record cut from the books of the community Krzynowłoga Wielka, in assistance of her mother Jozefa born Roman, second marriage Jabłonowska, residing in Romany Sędzięta on that inherited parts of her late husband Jozef Roman.

(part2, Code Napoleon procedure, including dates of banns, and often oral permission of present parents or blood relatives):

Strony stawajace zadaja, abysmy do ulozonego miedzy nimi obchodu malzenstwa przystapili, ktorego zapowiedzi uczynione byly przed drzwiami tak naszego domu gminnego, to jest pierwsza dnia 18 miesiaca stycznia roku biezacego, a druga dnia 25 tegoz miesiaca i roku, o godzinie 12 w poludnie. Gdy o zadnym tamowaniu rzeczonego malzenstwa uwiadomieni nie zostalismy, a rodzice niniejszym na obchod malzenstwa zezwalaja, przychylajac sie zatem do zadania stron, po przeczytaniu wszystkich wyzej wspomnianych papierow i dzialu szostego w tytule Kodeksu Napoleona o Malzenstwie, zapytalismy sie przyszlego malzonka i przyszlej malzonki, czyli chca polaczyc sie z soba zwiazkiem malzenskim?

(part3, groom and bride say separately yes, the marriage is declared in the name of Law, in presence of witnesses)

Na co gdy kazde z nich oddzielnie odpowiedzialo, iz taka ich jest wola, oglaszamy w imieniu Prawa, iz Antoni Czaplicki, kawaler, i panna Domicella Romanowna sa polaczeni z soba wezlem malzenstwa. Czego spisalismy Akt w przytomnosci Franciszka Romana liczacego lat 51, czastkowego dziedzica, brata rodzonego wymienionej Jozefy Romanowej, a Wuja zaslubionej Panny Romanownej, i Pawla Kolakowskiego lat 21 skonczone majacego, sasiada przy ojcu swoim Walentym Kolakowskim, takze czastkowym dziedzicu, obydwoch z Roman Sędzięt; niemniej Stanislawa Olszewskiego, liczacego lat 34 z wsi Lipowca, i Antoniego Czaplickiego lat 47 liczacego, z Czaplic Wielkich, obydwoch czastkowych dziedzicow, sasiadow wstepujacego w stan malzenski Antoniego Czaplickiego. Akt niniejszy zostal stawajacym pisac nie umiejacym przeczytany, i podpisany przez nas.
Ksiadz Norbert Zorawski, proboszcz Wielko Krzynowłoski, sprawujacy obowiazki urzednika Stanu Cywilnego

Translated part3:

When everyone separately answered that so is his will, we declare in the name of Law, that Antoni Czaplicki, young man, and Miss Domicella Roman are connected with each other by the node of marriage. What we have written down in this act in the consciousness of Franciszek Roman, 51 years old, partial heir, brother of the said Jozefa Romanowa, and Uncle of the bride Miss Roman, and Pawel Kolakowski, 21 years old evolved, a neighbor staying with his father Walenty Kolakowski, also partial heir, both from the Romany Sędzięta; and Stanislaw Olszewski, 34 years old, from the village Lipowiec, and Antoni Czaplicki, 47 years old, from Czaplice Wielkie, both partial heirs, neighbors of the groom [entering in the marital state] Antoni Czaplicki. This act was read to the parties, who do not know how to write, and was signed by us.
Priest Norbert Zorawski, pastor in Krzynowłoga Wielka, exercising duties of the officer of Civil Vital Records Registry

==
zack

Replies: 446

Post Posted: Fri Apr 22, 2016 7:09 pm      Post subject: ORACZ

SHALOM Elzbieta
Thank you so much
ZACK ORACZ

P ORACZ.jpg
 Description:
 Filesize:  1.05 MB

P ORACZ.jpg

H R ORACZ.jpg
 Description:
 Filesize:  1.15 MB

H R ORACZ.jpg

RUCHLA ORACZ.jpg
 Description:
 Filesize:  1.7 MB

RUCHLA ORACZ.jpg

ORACZ ZUCKER.jpg
 Description:
 Filesize:  1.27 MB

ORACZ ZUCKER.jpg

[email protected]

Replies: 1

Post Posted: Fri Apr 22, 2016 9:20 pm      Post subject:

I am looking for the names and birthdates of my grandfather's (Stanley Adam Bolesta) father's ( Adam Bolesta) generation.
My grandfather arrived in the USA in 1912 and lived with an uncle Nicholas Bolesta around Larksville Pennsylvania near Scranton Pa. He worked in the coal mines until he joined the service in World War I.

There are lots of Bolesta in the Scranton. Larksville area. We just can't figure out if we are related or not. I think we have to get back to Adam's generation to see if we have a common link. I am hoping that you or someone you know might be able to provide information that might assist.

There may be burial details that would list family members of the deceased.

Is there someone who could translate my grandfathers birth certificate?
thanks
ROn Bolesta

Stanley Bolesta Birthcertificate.pdf
 Description:
Birth Certificate of Stanley Adam Bolesta

Download
 Filename:  Stanley Bolesta Birthcertificate.pdf
 Filesize:  1.93 MB
 Downloaded:  888 Time(s)

czaplicki

Replies: 49

Post Posted: Fri Apr 22, 2016 10:19 pm      Post subject:

Dear Elżbieta,
You are a real treasure for those of us tracing our Polish genealogy. Your translation of the marriage of Antoni Czaplicki to Domicela Roman was enlightening. I have Domicila's father, Józef, passing away in 1812. Could you please translate her mother, Józefa Roman's marriage to Jozef Jabłonowski in 1813. It might make sense of the wording of the marriage record of Antoni Czaplicki to Domicela Roman.
Thank you,
Conrad
PS: Here are the links if that is better than the attached:
http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=6&zs=0248d&sy=1813&kt=3&plik=22-23.jpg#zoom=1&x=0&y=0

http://metryki.genealodzy.pl/metryka.php?ar=6&zs=0248d&sy=1813&kt=3&plik=24.jpg#zoom=1&x=0&y=0

thumb_M-Józef JABŁ Jozefa ROM KW 1813-23a_1024.jpg
 Description:
 Filesize:  174.04 KB
 Viewed:  14198 Time(s)

thumb_M-Józef JABŁ Jozefa ROM KW 1813-23a_1024.jpg

thumb_M-Józef JABŁ Józefa ROM KW 1813-23b_1024.jpg
 Description:
 Filesize:  440.49 KB

thumb_M-Józef JABŁ Józefa ROM KW 1813-23b_1024.jpg

Send e-mail
Visit poster's website
antonina1

Replies: 22

Post Posted: Sat Apr 23, 2016 5:06 am      Post subject:

Hello, please help in translating into English and Polish

http://www.fotosik.pl/zdjecie/5c04eceff53a14f6

http://www.fotosik.pl/zdjecie/11a4aa2f986d1eff

http://www.fotosik.pl/zdjecie/943f3cdf61455d60

Thank you very much.

Franek.jpg
 Description:
 Filesize:  110.1 KB

Franek.jpg

001.jpg
 Description:
 Filesize:  607.38 KB

001.jpg

002.jpg
 Description:
 Filesize:  337.69 KB

002.jpg

Elzbieta Porteneuve
PO Top Contributor

Post Posted: Sat Apr 23, 2016 3:43 pm      Post subject:

crispm28 wrote:
Elzbieta, I have found several documents that I need translated. I believe a death doc. for Aniela (Pawyza) Sobala, birth record for a Brigida Pawyza? and a Franciszek not sure if this is a Pawyza. My eyes are starting to cross trying to pick out the name from documents I can not read. Please do the best you can, when time allows. Thank you in advance.
Christine

Christine,

Franciszek is not Pawyza. Neither Brigida.

Here it is,

Best,
Elzbieta

==

==PO303:
http://polishorigins.com/forum/files/sobala_aniela_pawyza_109_d_725.jpg
109 Łubnice
DATE-of-ACT: 5 December 1847 at 11 am, in the village Dzietrzkowice
WITNESSES: Aleksy Kawa, farmer, 40 years old, and Norbert Matus, farmer, 30 years old, both peasants residing in the village Łubnice on [polrolka=size of land]
KTO: Aniela Sobal born Pawyza, died 4 December 1847, at 12 pm, [zagrodnik] farmer, 30 years old,
WIDOW: leaving behind a widowed husband Michal Sobal, farmer peasant, settled in the village Łubnice on [zagroda] farm

Dzialo sie w wsi Dzietrzkowicach dnia 5 grudnia 1847 roku, o godzinie 11 przed poludniem. Stawil sie Aleksy Kawa rolnik, liczacy lat 40, tudziez Norbert Matus, rolnik majacy lat 30, obydwa wloscianie w wsi Lubnicach, na polrolkach zamieszkali, i oswiadczyli nam iz dnia 4 miesiaca i roku biezacego, o godzinie 12 w nocy, umarla Aniela Sobalina, zagrodnica majaca lat 30, zostawiwszy po sobie owdowialego meza Michala Sobale, wlosciana w wsi Lubnicach na zagrodzie osiadlego. Po przekonaniu sie naocznie o smierci Anieli Sobaliny z Pawyzow. Akt ten stawajacym swiadkom przeczytany, ktorzy nie umieja pisac, przez nas zostal podpisany. X. Adryan Nycz

Translated:

It happened in the village Dzietrzkowice on 5 December 1847 at 11 am. Appeared in Aleksy Kawa, farmer, 40 years old, and Norbert Matus, farmer, 30 years old, both peasants residing in the village Łubnice on [polrolka=size of land], and declared to us, that on 4 th day of the current month and year, at 12 pm, died Aniela Sobal [suffix -ina, feminine for used for wife of], [zagrodnik] farmer, 30 years old, leaving behind a widowed husband Michal Sobal, farmer peasant, settled in the village Łubnice on [zagroda] farm. After visual conviction that Aniela Sobal born Pawyza passed away. This act …

==PO303:
http://polishorigins.com/forum/files/pawyza_brigida_b_1814_767.jpg
31 Dzietrzkowice
DATE-of-ACT: 3 October 1814, at 2 pm, Dzietrzkowice, county Ostrzeszów, in the department of Kalisz
FATHER: Bartlomiej Chilecki, peasant, 33 years old, [zagrodnik] farmer residing in Dzietrzkowice
MOTHER: Konstancya Filec [feminine suffix –onka], 37 years old, his wife
KTO: Brigida Chilecka born 2 October 1814, at 7 pm, in Dzietrzkowice, house at number 4
WITNESSES: Dominik Grel, peasant, 50 years old, [półrolnik] farmer, and Karol Ogorek, peasant, [komornik] farmer tenant, 43 years old, both residing in Dzietrzkowice

Roku 1814, dnia 3 miesiaca pazdziernika, o godzinie 2 po poludniu. Przed nami proboszczem Dzietrzkowskim, sprawujacym obowiazki urzednika Stanu Cywilnego gminy Dzietrzkowskiej, powiatu Ostrzeszowskiego w departamencie Kaliskim. Stawil sie Bartlomiej Chilecki, wloscianin lat 33 majacy, zagrodnik w Dzietrzkowicach zamieszkaly, i okazal nam dziecie plci zenskiej, ktore urodzilo sie w domu jego pod numerem 4 na dniu wczorajszym o godzinie 7 przed wieczorem, oswiadczajac iz jest splodzone z niego i Konstancyi Fileconki? Lat 37 majacej, jego malzonki, i ze zyczeniem jego jest nadac mu imie Brigida. Po uczynieniu powyzszego oswiadczenia i okazaniu dzieciecia, w przytomnosci Dominika Greli, wloscianina, lat 50 majacego, polrolnika, i Karola Ogorka, wloscianina, komornika, lat 43 majacego, obydwoch w Dzietrzkowicach zamieszkalych. Niniejszy akt urodzenia, po przeczytaniu onego stawajacym, podpisalismy, gdyz stawajacy pisac nie umieja. X. Hippolit Chrzanowski, proboszcz Dzietrzkowski, sprawujacy obowiazki urzednika Stanu Cywilnego

Translated:

Year 1814, 3 rd day of the month of October, at 2 pm.
Before us, pastor in Dzietrzkowice, exercising duties of officer for Civil Vital Records Registry for the community Dzietrzkowice, county Ostrzeszów, in the department of Kalisz. Appeared in Bartlomiej Chilecki, peasant, 33 years old, [zagrodnik] farmer residing in Dzietrzkowice, and presented us a female child, born in his house at number 4, yesterday, at 7 pm, declaring, he is begotten of him and Konstancya Filec [feminine suffix –onka], 37 years old, his wife, and that his will is to give him the name Brigida. After making the above statement and the presentation of the child, in consciousness of Dominik Grel, peasant, 50 years old, [półrolnik] farmer, and Karol Ogorek, peasant, [komornik] farmer tenant, 43 years old, both residing in Dzietrzkowice. This act of birth …

==PO303:
http://polishorigins.com/forum/files/pawyza_franciszek_b1814_30_686.jpg
BIRTH RECORD of Franciszek Siubiak, -- NO Franciszek Pawyza
30 Dzietrzkowice
Roku 1814, dnia 2 miesiaca pazdziernika, o godzinie 8 rano. Przed nami proboszczem Dzietrzkowskim, sprawujacym obowiazki urzednika Stanu Cywilnego gminy Dzietrzkowskiej powiatu Ostrzeszowskiego w departamencie Kaliskim. Stawil sie Sebastyan Siubiak, wloscianin lat 25 majacy, chalupnik w Dzietrzkowicach zamieszkaly, i okazal nam dziecie plci meskiej, ktore urodzilo sie w domu jego pod numerem 105, na dniu wczorajszym, o godzinie 6 przed wieczorem, oswiadczajac iz jest splodzone z niego i Antoniny Koniecki, lat 20 majacej, jego malzonki, i ze zyczeniem jego jest nadac mu imie Franciszek. Po uczynieniu powyzszego oswiadczenia i okazaniu dzieciecia, w przytomnosci Felixa Gniazdonia, lat 45 majacego i Franciszka Cioska lat 30 majacego, obydwoch wloscian, polrolnikow w Dzietrzkowicach zamieszkalych. Niniejszy akt urodzenia, po przeczytaniu onego stawajacym, podpisalismy, gdyz stawajacy pisac nie umieja. X. Hippolit Chrzanowski, proboszcz parafii Dzietrzkowskiej, sprawujacy obowiazki urzednika Stanu Cywilnego gminy Dzietrzkowskiej

==
Post new topic   Reply to topic    PolishOrigins Forum Index -> Research in Poland All times are GMT - 5 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 305, 306, 307 ... 578, 579, 580  Next Page 306 of 580

Jump to: